Ökad gasproduktion med mindre omrörning?

Hej

Nu har jag åter tid för lite andra aktiviteter än tentor och rapporter då en ny läsperiod började igår. Just nu sitter jag med en kall i näven efter flera timmars buggande. Så sjukt kul.

Men nog om det.. Som titeln anspelar så är frågan om man inte kan få högre gasutbyte med mindre omrörning. Detta är något som vi märkt nu efter att vi har en omrörning som fungerar. Då jag också så lägligt avslutat en kurs i biogas på skolan så kan jag nog se några möjliga förklaringar. I ett visst steg i nedbrytningen av organiskt material så drivs en reaktion av väldigt lågt partialtryck av väte. Detta låga tryck kan uppnås genom att det sitter vätgaskonsumenter väldigt nära (läs på) den vätgasproducerade bakterien (syntrophy på eng. om nån vill läsa om’at). Dessa kan mycket väl ha glidit isär från varandra vid för hög omrörning.

Det kan också bero på att vi helt enkelt försvårade åtkomligheten av substrat då det rördes om allt för fort. Ska presentera lite siffror senare när jag har ännu mer data att jämföra.

Hoppas att vi ses på biogasdagarna i skövde nu i november. God natt.

One thought on “Ökad gasproduktion med mindre omrörning?

  1. Vad går du för utbildning? Läste själv Biogastekniker i Hallsberg men var inte nöjd av upplägget och trivdes inte på orten. Läser nu istället min andra termin på Civilingenjör i energi- och miljöteknik och satsar på spåret med just biogas/bioenergi. Väldigt intressan bransch!

    Buggar både socialt och tävlar i det, var buggade du?

Kommentera

